Danmark

13. marts 2011

Grundskolen, Gymnasiet, Kompetencerne Livstruet


Vi har sagt det forlængst – Danmark under afvikling

https://danmark.wordpress.com/2006/05/29/folkeskolen-er-brudt-sammen/
I lang tid undrede det os, at vi ofte mødte undervisningspligtige børn rundt om på gader og for eksempel på skovstierne om formiddagen. Det undrer os ikke længere. Vi er så heldige, at vi har et par skolelærere på nært hold, der nu har valgt at tage bladet fra munden og fortælle os sandheden om, hvad der sker, selvom det længe krævede overvindelse; og det er da til at forstå.

Børnene gider ikke have undervisning, og når de ikke gider, går læreren med dem i skoven, eller de tager en tur i byen. Nu skal de have fleksible ferier og ditto mødetider. Der er ingen pligter længere; de tilsidesættes i hvert fald. Går vi til det næste trin, som skal følges af næsten halvdelen af alle undervisningspligtige, som vi vel ynder at fastholde det, så er valgfriheden med hensyn for eksempel fag i gymnasiet nu sådan, at der kan tildeles 200 forskellige studentereksaminer. Valgfriheden førte til værdiløshed.

2006:  97 pct. af lærerne i naturfag og teknik i Folkeskolen har ikke haft disse fag som liniefag på seminariet.

https://danmark.wordpress.com/2007/06/12/forskerspiralen-gentages-men-skoven-kan-ikke-ses-pga-for-mange-traeer/
Forskningsminister H. Sander har fundet en interessant forskerspiral. Kun én ud af 35 forskere stammer fra forældre uden for universitetsverdenen – især interessant når man ser lidt nøjere på kendsgerningerne og sammenholder med:

I 1970-erne råbte 68-generationen op om, at der skulle brydes med datidens onde cirkel med alt for få på universiteterne, der havde forældre uden en universitetseksamen.

Hvad kan vi lære heraf: At 68-generationen ligedes satser på deres egne børn (deres børnebørn søger uddannelserne nu) ved udvælgelsen af de egnede til gymnasiet og dermed til universiteterne. Derudover lærer skoleeleverne ikke nok i centrale fag, bl.a. matematik og naturfagen (fysik, kemi, biologi, teknik), helt nede fra i Folkeskolen, og det fører til, at fag som matematik, fysik, kemi, tysk og fransk vælges på det lave fællesniveau i gymnasiet. Dette fører selvfølgelig ikke til universitetseksaminer endsige forskningsresultater. I øvrigt stikker de dygtigste af til England og USA.

https://danmark.wordpress.com/2008/01/14/danmark-videns-og-erhvervsbase-udhules-paa-ganske-faa-aar/

http://politiken.dk/uddannelse/article362190.ece

“Undervisningsministeren får meget svært ved at leve op til ambitionen om mere naturfag i folkeskolen. Der er nemlig under 10 procent af de nye seminariestuderende, der har valgt naturfag som linjefag. På flere seminarier er der så få elever, at linjen slet ikke bliver oprettet. Det er stik imod regeringens mål med sidste års ændring af læreruddannelsen, der skulle styrke naturfagene fysik/kemi og natur/teknik…”

Dette betyder at eleverne i folkeskolen ikke interesserer sig for fagene, dernæst har ikke tilstrækkeligt mange højt niveau i disse fag i gymnasiet og endelig kommer vi til at mangle ingeniører, læger, naturvidenskabeligt uddannede og edb-uddannede. Dernæst vil forskningen i fagene svækkes. Slutresultatet er at vore nødvendige videns- og kompetence- og erhvervsbaser i Danmark forholdsvis hurtigt nedbrydes. Og der er formentlig ingen vej tilbage. Det skyldes at ingen regering reelt har bekymret sig herom i knap 30 år.

Ikke overraskende det samme i Sverige

https://danmark.wordpress.com/2010/12/13/det-ender-helt-galt-meget-snart-jeg-plejer-at-fa-ret/

Omstillingen til den internationale konkurrence i f.eks. uddannelsesektoren ligger fortsat brak, og folkeskolen og gymnasiet henstår fortsat i kaos. På 10 år er en fjerdedel af al industriproduktion lukket eller flytter ud af landet. Det drejer sig om 110.000 jobs.
Det, der bekymrede eliten var ikke deres egne dispositioner, men netop deres egne positioner. De kunne nemlig regne ud, at når deres ideologiske konstruktion, velfærdssamfundet, havde kørt på skinner nogle få år, ville antallet af børnefødsler blandt danskerne falde drastisk, da begge forældre nu skulle trække læsset. Det valgte de en ideologisk løsning på på trods heraf, hvorpå alverden blev inviteret til Danmark for at føde børn.

PISA 2009: https://danmark.wordpress.com/2010/12/09/danmarks-erhvervs-og-vidensbaser-er-fuldstaendig-udhulede/
Læsning: en fireogtyvendeplads
Matematik: en nittendeplads
Naturfag og teknik: en seksogtyvendeplads

Supplement:

Kilde: http://www.berlingske.dk/skolen/handelsskoleelever-regner-som-boern-i-4.-klasse
Tietgenskolen i Odense har undersøgt de 100, der startede på skolens erhvervslinie: Halvdelen kan kun læse på 3. og 4. klasses niveau. 80 regner på 3. og 4. klasses niveau.
Hvad er det, der foregår fra eleverne er 10-11 år til de forlader folkeskolen?

Vi er virkelig ude på den tyndeste is: Velfærds-danmark kan ikke med Bertel Haarder-retorik efter rundtur på skolerne reddes med fitness-træning i stedet for gymnastik, der pjækkes fra p.g.a. af afskaffet disciplin. Og heller ikke med tre i stedet for to fremmedsprog i folkeskolerne, så længe kun 10 pct. af seminaristerne vælger naturfag (fysik, kemi, teknik og biologi) som liniefag på seminarierne.

Den danske Folkeskole ligger i bund med antallet af elevernes undervisningstimer sammenlignet med andre lande. 30% af de lønnede timer går med undervisning. Eleverne modtager relativt få undervisningstimer samtidig med de er blandt de dyreste elever i hele OECD-området. I Holland undervises 9 årige næsten dobbelt så meget som i Danmark samtidig med, at udgiften er næsten den halve, viste forrige PISA-undersøgelse: https://danmark.wordpress.com/2010/08/04/udviklingen-mod-nulpunktet-er-ikke-erkendt-fornylig/

Vi har gennemgået det hele og advaret gang på gang:

https://danmark.wordpress.com/2007/02/06/lige-kloge-eller-lige-dumme-for-lige-ska-vi-være/

https://danmark.wordpress.com/2006/11/14/langt-flere-skal-i-gymnasiet-siger-haarder/

https://danmark.wordpress.com/2007/05/24/danmark-satser-ikke-paa-naturvidenskab-som-det-blev-lovet/

https://danmark.wordpress.com/2006/11/10/foelges-med-flokken-eller-tage-pladsen-som-undersaat/

https://danmark.wordpress.com/2006/08/12/uddannelse-pa-vrangen-fri-gratis-og-derefter/

https://danmark.wordpress.com/2006/10/25/endnu-flere-gymnasiefejl-mads/

https://danmark.wordpress.com/2006/10/24/gymnasiaster-skal-gentestes-for-danskkunskaber/

https://danmark.wordpress.com/2006/10/05/koranen-obligatorisk/

https://danmark.wordpress.com/2006/08/31/reformpaedagogik-og-kvindekamp-er-altoverskyggende-helt-nede-fra-i-uddannelsessystemet/

https://danmark.wordpress.com/2006/08/29/ansvarsforskydningen-for-fagvalget-i-gymnasiet-holder-ikke/

https://danmark.wordpress.com/2006/08/23/bertel-haarder-melder-hus-forbi-han-har-dog-ansvaret/

Hele historien: http://www.lilliput-information.com/economics/skole/index.html

DEN POLITISKE KORREKTE SPØRGER ALDRIG HVORFOR – DET GØR MAN IKKE UNDER REGIMET: DO WHAT I SAY, BUT DON’T DO WHAT I DO 1) – DU SKAL SPØRGE HVORFOR, SELVOM DU MULIGVIS KENDER SVARET

1) Sådan kaldes det i England

Sonia

12 kommentarer »

  1. […] Grundskolen, Gymnasiet og kompetencerne livstruet […]

    Pingback af Seminariernes deroute « Danmark — 14. marts 2011 @ 17:16

  2. […] At vi har sagt det forlængst spiller absolut ingen rolle: https://danmark.wordpress.com/2011/03/13/grundskolen-gymnasiet-kompetencerne-livstruet/ Skriv en kommentar LikeBe the first to like this post.Skriv en kommentar […]

    Pingback af Pittelkow: Det borgerlige tomrum « Danmark — 2. maj 2011 @ 11:00

  3. […] at kunne fastholde og endog udvikle landets teknologiske stade og kompetencerne, som alle troværdige og indsigtsfulde kilder melder om nødvendigheden af er ikke kun skiftende […]

    Pingback af DE GIVER DANMARK VÆK, NAAR DE SELV ER BLEVET FOR TRÆTTE TIL AT FORBRUGE DE SIDSTE SMULER « Danmark — 8. januar 2012 @ 23:17

  4. […] Grundskolen, Gymnasiet og kompetencerne livstruet […]

    Pingback af Koldbrand kureres ikke med lavendelolie « Danmark — 27. december 2012 @ 07:54

  5. […] Grundskolen, Gymnasiet og kompetencerne livstruet […]

    Pingback af Danmarks stærkeste ressource bliver en mangelvare | transeurabia — 27. december 2012 @ 18:10

  6. […] Grundskolen, Gymnasiet og kompetencerne livstruet […]

    Pingback af KOLDBRAND KURERES IKKE MED LAVENDELOLIE | transeurabia — 28. december 2014 @ 10:43

  7. […] 2011: Grundskolen, Gymnasiet, Kompetencerne Livstruet […]

    Pingback af Stor frafald på de hårde videregående uddannelser – og Søren Pind kommer ikke til at have indflydelse på niveauet der | Danmark — 8. marts 2018 @ 19:43

  8. […] 2011: Grundskolen, Gymnasiet, Kompetencerne Livstruet […]

    Pingback af Stor frafald og man studieskift på de mest krævende uddannelser – Søren Pind kan ikke gøre meget ved det | transeurabia — 8. marts 2018 @ 20:13


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv en kommentar