Danmark

23. marts 2013

HVAD FEJLER SKOLEN : DET LILLE TÆNKTE NATURBARN VAR UDGANGSPUNKTET FOR ROUSSEAU OG SAMTIDIG FOR DAGENS PÆDAGOGER OG SKOLELÆRERE

Filed under: Culture, Danmark, Education, folkeskolen, Free Speech, skoler — Tags: , — Jørn @ 22:43

Det lille tænkte naturbarn ’Emile’ var Rousseaus’ udgangspunkt

for sin menneskeopfattelse

Jean-Jacques Rousseau ( 1712-78 ) gav nogle ’tilsyneladende’ meget personlige og passionerede bidrag til forståelse af begrebet staten, dens såkaldte natur, dens begyndelse og den formål. Rousseau satte endog spørgsmålstegn ved oplysningen og kulturen. Hans tanker skulle vise sig at få en enorm effekt på de vestlige samfund i det 19. og det 20. århundrede. Rousseau’s skriverier er fyldt med modsætninger og andet obskurt indhold. Rousseau satte mindst tre børn i verden med forskellige kvinder (uden for ægteskabet). En skotsk filosof og økonom David Hume fandt Rousseau’s børn på en parisisk børneinstitution, hvorfra han tog dem i privat pleje.

Begrebet opdragelse har mistet sin mening

– da det har kørt i to generationer støttet af både røde og blå socialister er løbet nu kørt

Skolen er gået helt bag af dansen

Skriv en kommentar »

Endnu ingen kommentarer.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s