Danmark

9. november 2011

SPØRG AARHUS

Filed under: Culture, Danmark, Economics, Education, Europa, folkeskolen, skoler — Tags: — Jørn @ 11:44

I slutningen af vinteren 2010-2011 læste vi, at Aarhus Kommune havde ophørt med at få leveret salt til at strøg på gader og veje fra området oppe ved Mariager, hvor nogle kæmpemæssige salthorste har beriget landet i  årtusinder. Nej, nu bestilte man sandelig salt i Chile og Australien til formålet. Vi fik ingen begrundelse dengang, og vi tænkte sidste år: det når ikke frem i denne vinter, og så lå gaderne også ganske rigtigt passende hen i is, smat og sne i resten af sæsonen.

Vi tænkte også at det måske ville blive temmelig dyrt at få leveret salt fra Chile og Australien, der ligger titusindevis af kilometer væk. Det skal sejles hertil (går vi ud fra), og det danske salt skulle blot leveres pr. lastbil fra en afstand af 40-50 km.

Nu har vi sandelig fået begrundelsen, der afgjort ikke har at gøre med betalingsbalancen, som naturligvis også generes unødigt af indkøbet i udlandet. Saltet oppe nordfra siges at klumpe i kommunens saltspredere. Nu fremgår det ikke om klumperne skyldes lagrene i Aarhus eller leverandøren, der dog har vist på TV, hvorledes en lastbil gelinde lades med ‘det hvide guld’.
Her var så lidt med salt, spredere, Chile og Aarhus, der måske kunne konsekvens-kalkuleres på sådan lidt forskellig vis. Men vi skal ikke blande os. Uha, nej.

Så blev ‘drengen’ sendt til Europa, og han blev derfor ikke som forventet erhvervsminister, så han kunne sende milliarder over til Aarhus, hvor han har sat igang, troede han, for 28 mia. kr. på forventet efterbevilling. Det var vistnok noget med, at han kunne komme for tæt på og snappe efter nogle frakkeskøder, sådan lige omkring Jeanne D’Arc. Men ‘drengen’ fik dog sendt 1,2 mia. kr. hjemmmmtilaaaarhus via ‘postbuddet’, der blev minister efter sin tur i den europæiske Guldklub. Midlerne var til teknisk forældede letbaner til Lystrup og til Gellerup (der også lige skal have for en renoverings- og fornyelsesmilliard oveni), senere skal letbanerne udbygges for 3,2 mia. kr. – de er lidt i stil med typerne, der kørte tidligere i Budapest, Prag og andre steder i den gamle østblok. Det er nemlig så nostagisk sådan at have en letbane af i hvert fald ideologisk korrekt tilsnit. Hvem der skal køre med banen får stå hen, efter togdriften til Lystrup netop er blevet effektiviseret, og mange arbejdende i Aarhus fortsat har behov for mange svinkærinder i dagens løb, og derfor har de så udpræget god brug for privatbilen.

Jamen, det går godt: http://www.aarhusportalen.dk/default.asp?id=1277&AjrDcmntId=32728

“Aarhus Kommune bruger godt 1.400 kr. mere på administration pr. indbygger end landsgennemsnittet.

Aarhus Kommune bruger godt en femtedel af det årlige budget på administration. Kommunens administrationsandel var i 2010 på 20,48 pct., mens landsgennemsnittet var på 17,11 pct. Det viser en ny analyse fra Krevi – Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut. Ifølge analysen havde Aarhus Kommune udgifter til administration på 7.595 kr. pr. indbygger, mens landsgennemsnittet var 6.178 kr…”

————

I 2006 lå Aarhus på 18,34% til administration. Da var niveauet som i Københavns Kommune. Der er lissom sket noget. Det er også her at antallet af førtidspensionister slår alle rekorder: https://danmark.wordpress.com/2011/04/12/nogle-skal-aktiveres-andre-skal-passiviseres/

1 kommentar »

  1. […] Spørg Aarhus Like this:LikeBe the first to like this post. Kommentarer (1) […]

    Pingback af Aarhus er en sjov by – hvad mon der sker? « Danmark — 13. november 2011 @ 22:55


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s