Danmark

28. juni 2007

Enkelte med ansvar for Folkeskolens deroute

Gemt under: Culture, Education, History — Tags:, , , — Therese @ 08:54

”Det startede med at livets basisværdierne formelig skulle ændres. Forældrene var ikke egnede, hvis de ikke antog de samme nye værdier. ”
Det er som klippet ud af det ”trivselsprogram”, som mentalhygiejniker psykolog Eggert Petersen skrev for socialdemokratiet 1969. Der krævedes uddannelse, genopdragelse, holdningskurser etc. for både forældre og lærere.Danmark fik en ny skolelov i 1976. Undervisningsminister Ritt Bjerregaard ønskede ”det kapitalistiske samfundssystem” sat på porten og fremførte i 1977 et projekt til skoling af forældre for at imødegå den voksende kritik af undervisningen og fremme den marxistiske indoktrinering. Der skulle oprettes gratis (læs: statsbetalte) forældrekursus på landets 29 folkeskoleseminarier. Kurserne skulle ”udrydde” de ”misforståelser” og ”myter”, at børnene ikke lærer noget (= får nogen reel viden) og få forældrene til at acceptere, at deres børn – ifølge fortolkningen af den ny skolelov – opdrages og uddannes til borgere i et socialistiske samfund.

I det gamle tidsskrift AKTION 1977, har en forældreelev fortalt om dette kursus på Zahles Seminarium, som gennemførtes under ledelse af den kommunistiske pædagog Hans Jørgen Kristensen og Kirsten Kruse: ”Aldrig har jeg været med til sådan en gang indoktrinering!”.

Gertrud Johnsen, Sverige

Supplement fra Information om Danmark:

Lidt om den plantagte kulturerstatning her og i EU: http://www.lilliput-information.com/revo.html pr. sindelags-apostel, der gav os 68-ere-ideerne omgjort til samfundsstyring, fortsætter i EU.

Kundskabstilegnelsen fjernes systematisk

Uddrag af http://www.lilliput-information.com/hed/sand13.html 

Danske skoleelevers og studenters niveau:

Viser, hvor galt det står til, også med det producerende Danmarks fremtid. Til sidst vil vi se på, hvorfor det er gået, som det er gået.  Ugebrevet Mandag Morgen nr. 36 fra 21. oktober 1996 bidrager bl.a. til kendsgerningerne sammen med Henning Fonsmark i bogen ‘Kampen mod kundskaber’, Gyldendal 1996. Først vil vi stille diagnosen på Danmarks sygdom i uddannelsen, i skolen, i konkurrencen. Herefter vil vi grave i forklaringerne på sygdommens opståen. Globaliseringen, den globale landsby, er et sigende ord. En jernbanestation, hvor ekspressen suser forbi hver time, siger også noget som billede på de arbejdsløses situation. Kan vi som nation følge med de planer, der tilsyneladende er lagt, uanset hvorfra vi ser og uanset, hvilke tænkende mennesker vi kontakter. Det er ikke sandsynligt, at Danmark kan kompensere med videnstung produktion til erstatning for, at den løntunge produktion flyttes til udlandet i stor stil….” 

Henning Fonsmark, der er tidligere redaktør på Børsen og Berlingske Tidende, skærer som en kirurg helt ind til benet, intet er overladt til tilfældighederne, alle ansvarlige, hvad de sagde, hvor de sagde det, alt er med. Og den er en super saglig historisk redegørelse for de danske forhold, der tilmed er morsom p.g.a. af sin saglighed. Den kan lånes på biblioteket. 

4 kommentarer »

  1. Ja det er utrolig så dårlig det danske uddannelsessystem er. Det har skabt 30 årtiers studerende ,der har skabt en katastrofal udvikling. De håbløst uddannede som nu er fra 20 -60 år har afskaffet stasunderskuddet og skabt et konkurrencedygtigt erhvervsliv.
    Dette stik mod fortidens åh så godt uddannede der med stor boglig dygtighed skabte et kæmpe statsunderskud.
    Jo lad os da få den sorte skole tilbage.

    Kommentar af Bjarne Thyregod — 28. juni 2007 @ 20:16

  2. Vi skal passe lidt på med historien (30 årtier?) og nationalregnskabet, hr. lærer, hvis vi ikke har sat os ordentlig ind i begge dele. Det kan gå helt galt, hvis misforståelserne derefter videreformidles til eleverne.
    Den boglige dygtighed i 1600-tallet (altså før de tredive årtier) ligger det f.eks. lidt tungt med, især hvis den efter din opfattelse skulle øve indflydelse sådan i al almindelighed. Kan du huske hvornår vi fik den første skolelov her i landet, hr. lærer? Jeg kan oplyse at Christian IV talte tysk, men ikke engelsk, og at han måtte pantsætte sit diamanthalsbånd i det nuværende Holland for skaffe penge til soldaternes sold i 30-årskrigen – det var den der varede i 30 år, ikke tredive årtier. Det skal siges landet gik statsbankerot i 1660 – det vil sige 12 år efter hans død.
    Skulle det nu forholde sig således at de 30 årtier skal ændres til 3 årtier, måske 4 årtier; det er ikke nemt at vide, vil jeg råde dig til at gå til http://informationomdanmark.blogspot.com/2006/03/efter-to-velfrdsgenerationer.html, før du langer for meget tilfældigt fra posen ud i den blå luft…også til eleverne.
    Sonia

    Kommentar af Sonia — 28. juni 2007 @ 21:27

  3. [...] Nogle få af de ansvarlige   [...]

    Pingback af Danmarks videns- og erhvervsbase udhules paa ganske faa aar « Danmark — 14. januar 2008 @ 22:22

  4. [...] er forlængst brudt sammen. Ritt, Antorini og Haarder skal man absolut ikke lytte til. De har hovedansvaret for skolens og kompetancernes deroute. Ordningen er Ritt’s enhedsskolen, hvor alle er lige. [...]

    Pingback af 55% med indvandrerbaggrund og 24% med dansk baggrund analfabeter i København « Danmark — 20. november 2012 @ 12:15


RSS feed til kommentarer til dette indlæg. TrackBack URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

The Silver is the New Black Theme. Blog på WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.